Koffie trends 2018
Nederland is een echt koffieland. We staan ermee op en we gaan ermee naar bed. Met z’n allen drinken we in Nederland zo’n 50 miljoen koppen koffie per dag. Het is dan niet zo gek dat de laatste jaren de koffietentjes en koffiebars uit de grond schieten. EspressoPowerHouse neemt deze trend ook waar en ziet dat de koffiecultuur in Nederland enorm in ontwikkeling is. Filterkoffie met een scheutje gekookte melk of een wolkje koffieroom voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. De consument drinkt thuis steeds betere koffie en verwacht dat ook op het werk en vooral in de horeca. Tijd om de koffie trends voor 2018 op een rijtje te zetten.
Speciale melksoorten
De vraag naar alternatieven voor koemelk neemt toe. Veganisme is populair en mensen met een koemelkallergie of lactose intolerantie willen graag een plantaardig alternatief voor koemelk. Sojamelk is als alternatief naast ‘gewone’ melk al redelijk bekend. Maar er zijn nog andere plantaardige melksoorten zoals havermelk, amandelmelk of kokosmelk. Minstens één plantaardig alternatief op de koffiekaart is het advies. Ook geitenmelk en het eiwitrijke melk van Jersey koeien zullen we dit jaar steeds vaker zien.
Lokale koffiebranderijen
Jezelf onderscheiden van de rest met een uniek product en een mooi verhaal. De koffie trend die we zien is dat er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van lokale branderijen, de microbranderijen. Door samen te werken met een lokale koffiebranderij kun je een eigen koffieblend samenstellen die uniek is en karakter geeft aan jouw horeca onderneming. De persoonlijke service en het verhaal achter jouw koffie zorgen voor een geweldige ervaring. Die verhalen en ervaringen zijn tegenwoordig belangrijk en zorgen ervoor dat de koffieliefhebbers de weg naar jouw horeca onderneming snel weten te vinden.
Koffiecocktails
Er is steeds meer aandacht is voor koffie en daarom wordt het interessant de koffiekaart uit te breiden. Zagen we de laatste jaren de opkomst van ijskoffie, gaan we dit jaar de koffiecocktails ontdekken. Als barista’s en bartenders samen gaan werken kunnen er verrassende nieuwe dranken met koffie ontstaan. Zowel met als zonder alcohol.
Zeker met de vele verschillende soorten siroop die er op de markt zijn, zijn mooie koffiedranken te maken. De consument is op zoek naar een unieke ervaring. Iets wat ze thuis niet zo snel drinken. De gewone cappuccino blijft zeker op de kaart staan, maar de consument is daarnaast op zoek naar iets speciaals.
Getraind personeel
Goed personeel is soms moeilijk te vinden. Door te investeren in je personeel zorg je er zelf voor dat jouw personeel kwaliteit kan bieden. Een koffietraining is de eerste vereiste. Denk ook eens aan een bar training. Barista’s kunnen veel leren van bartenders en vise versa. Getraind personeel is enthousiast en kan het verhaal vertellen achter het product. Als het verhaal klopt en enthousiast wordt gebracht is de klant sneller bereid iets anders te proberen.
Selfieccino
De nieuwste trend in koffieland is de selfieccino. Kon je de consument vroeger nog verbazen met een hartje of blaadje van melkschuim op de cappuccino, tegenwoordig gaat dit nog een stapje verder. Een afbeelding van je gezicht is nu de trend en heeft Nederland bereikt. De selfieccino is ontstaan in het Londense café ‘The Tea Terrace’ en is inmiddels razend populair. Je gezicht op de cappucino. Hoe dan? Via een app stuurt de klant zijn/haar foto naar de barista. De afbeelding wordt vervolgens met behulp van een fine art printer, gevuld met eetbare kleurstof, op het melkschuim geprint. Na vier minuutjes wachten is jouw persoonlijke cappuccino of chocolademelk klaar.
In Nederland is de selfieccino te bestellen bij Amada Coffee in Rotterdam en in het restaurant Blushing van Gordon in Amsterdam. Wij verwachten dat meer horecagelegenheden spoedig zullen volgen.
Bron: Voor dit artikel zijn de websites horecava.nl, JANMagazine.nl, coffeefresh.nl en Nieuws.nl geraadpleegd. Ook diverse gesprekken met de servicemonteurs van EspressoPowerHouse hebben bijgedragen aan dit artikel.
Terug naar nieuws overzicht